Viikonlopun savotta

proxy?url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com

Mopo levitoi

Tää viikonloppu on opettanut paljon. Tuli sovittua hätäpäissään että vuorokaudessa tuon mopon renkaan pinnotukseen. Kunnes rupes ottaa kupoliin noi ilmeisesti ihan praymaalilla maalatut vanteet ja valuneet lakat.


A. opin että en vieläkään maalatut vanteet ei ole paras idea ever jos et oo valmis maksamaan kunnon käsittelyistä. Tosin nämä maalatut vanteet ei ole mun jäljiltä. Näennäisesti pinta oli siisti mutta pienikin sohaisu jollain lähti maali hilseenä irti. Ja tarkemmin tarkasteltua lakka oli valunut paakuksi toiselle puolelle rummun uria sekä vanteen profiiliin uraan.



No siihen tarvittiin sitten maalin poistoa Nitromorssilla vaan ja napa lähtikin oikein mukavasti puhtaaksi ja sain kovalla laikalla ja hopea pastalla sen kiiltämään kuin heurekan kupooli auringossa. No vahat muistot hopeekorun teko ajoilta pompsahti pintaan ja mä en vieläkään pidä täysin peilikiiltävistä pinnoista siis kromaukset yms jää mun kohalla kyllä aika pieniin osiin ja määriin. 


B. Opin että pidä vaan mielipitees joutuu muuten tekemään turhaa työtä. Kiiltävä pinta ei oo mun juttu ja komento takas.


proxy?url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com

Puhdas pinta alkaakin löytyä.renkaasta

huomaa miten rummun urista on

maali lähtenyt ilmeisesti vain

ajossa.

Seuraavaksi tultiinkin jo vannekehään joka ei kiilottunutkaan ihan niinkuin rumpu. Eli googeliin ja totesin että mahtaa olla alkuperäiset vanteet koska noina aikoina vannekehät on voineet olla sitten jo jotain sekotetta... Kanssa pähköiliöitä löytyi liuta ja kuka keksii parhaimman tavan ja tässäkin kohtaan joutuu nöyrtymään materiaalin antamiin puitteisiin. Eli ei lähe kiiltämään ja taas komento takas, alumiinihan ei onneksi ota väriä itseensä (huomaa ironia). Jonkin verran kehässä kolhuja ja siihen tuhraantuikin muutama tunti kun käsin hioin kehät puhtaaks 600 hiomapaperilla. Voin kertla on kädet kipeet.




C. Vannekehät eivät tuo autuutta eli voipi olla jotain mitä vaan, toisaalta mulle tämä käy hyvin koska en aatellut että ne olisivat peilikiiltävät vaan mielummin alumiinin väriset tai harjattu teräs tyyppinen. Eli hiontahomma uudestaan rummulle. Kumma kyllä hiomalla myös kiiltää mutta ei peilikirkkaasti. Tulee ihan hieno jälki kun jaksaa pakertaa. Tässä vielä lisäksi tuli sellainen eteen että vannekehä tosiaan maali lähti irti mutta pohjalla oli jotain mikä olikin sitten hiukan sitkeämmässä jotain ihan ihme tahnaa takertui laikkaankin kiinni kuin purukumi vanha lakka?


Seuraavaks onkin sitten vuorossa mieluiten hyvä päätös siitä millä nää osat suojataan. Kakskomponentti lakka kaiketi mutta joku ässä oli hihassa mun pinnotus suunittelialla katotaan tänään mitä siitä tulee ja mihin päädytään.


D. Laakerit oli vaihdettu taakse joskus mutta ne ei oo jostain syystä kestäneet. oisko vika välys matskun puuttuminen? Laakerit myös toimi näennäisesti oli kyllä karheet mutta hiekkaahan siellä aina on. Tarpeeks kauan jakso pyöritella löyty vika kerralla. (töissä opittua ettei vika näytä heti luonnettaan) Kun tarpeeks kauan pyörittelin rupes nousee laakerin kuulien välistä lastua joka jumitti laakerin aikaajoin ihan täysin ja sai tossaan vääntää että se aukesi. 


Laakerit lähtee vaihtoo mulla samantien sanoo mun työ minäni. Etupään laakerit jumitti vielä pahemmin kun purkasin tosin aikaa vei lukkoprikan irroitus ja edestä jouduin lämmittämään jotta lähti auki.


E. Ei kannata hampaat irvessä irrotella lukkoprikkaa menee vaan vääntökohdat rikki, jos tekee saman kuin minä että pinnat menee uusiksi ei lämmittäminen ole hullupi vaihtoehto. Toisekseen ei tuo rummun sisusta näy mihkään ja lämpöpuhaltimen lämpö riittää.


 Tuli samalla kehitettyä työkalukin jonka totesin hyväksi. Töistä löytyi edellisen mekaanikon jättämistä romukaluista jotka oli menossa metallinkeräykkseen juuri sopiva kaks kanta avain ja sitä vähän pidentämällä sain hyvän avaimen hommaan. Onneks ei tullu annettua niitä heittää pois vaikka on seisseet mullakin jo parivuotta kohta laatikossa.


Maltan tuskin odottaa että saan noi vanteet pinnattuina kotiin ja ajelemaan tässä on kasassa hyvän ajomukavuuden välineet. P.s.a homma mutta tulipahan tehtyä ja lopputulos odotan olevan hemmetin hyvä.


Sainpahan tästäkin sitten väännettyä isomman projektin mitä alunperin ajattelin mutta totesin että kannattaa nyt satsata kun lähetään uusiksi pinnottamaan eikä mennä takapää edellä puuhun mitä yleensä tulee kiireessä tentyä. Nyt saa vanteiden sisäpuoletkin siistittyä jos vaikka siellä sattuu olemaan piikkejä kun edestäkin on jo kumi kerran saanut pienen reijän jostain.Tällaista odotellessä mukavia kilometrejä. Kerhon virallinen mopokausin on päätetty mutta mä en taida malttaa sitä vielä päättää.